Ontwikkelingsgericht toetsen

Lisa van Marle
20/5/2025
5 min

Ontwikkelingsgericht toetsen

Sinds enige tijd wordt er binnen onze EPA-modules diagnostisch getoetst. Dit is een methode om inzicht te krijgen in de bestaande kennis en vaardigheden van studenten. Het doel is niet om een beoordeling of cijfer te geven, maar om te bepalen waar zij staan in het leerproces.

Binnen ons modulaire EPA-gerichte onderwijs, starten de meeste modules met een diagnostische toets. Studenten maken eerst individueel de toets en maken daarna dezelfde toets in groepsverband, waarbij ze overleggen en samen tot antwoorden komen. Na beide toetsen vindt een gezamenlijke nabespreking plaats met een inhoudsdeskundige, meestal de opleidingscoördinator. Deze aanpak biedt meerdere voordelen. Door eerst zelfstandig de toets te maken, worden studenten gestimuleerd om na te denken over hun eigen kennis en inzicht. Vervolgens maken ze de toets in een groepje, waarbij overleg en discussie hen helpen om de lesstof beter te begrijpen en verschillende denkwijzen te verkennen. Dit draagt bij aan een dieper begrip en versterkt hun samenwerking en kritische denkvaardigheden. Daarnaast wordt hiermee het startniveau van de studenten meer gelijk.

Dit helpt docenten vervolgens om gerichter begeleiding te bieden en beter in te spelen op de behoeften van de groep. De eerste ervaringen van studenten zijn positief: zij vinden de toets een waardevolle voorbereiding op de module.

Deel dit bericht
Lisa van Marle
Opleidingsadviseur